Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.09.2008 13:33 - СТРАСТИТЕ НА СТРИНА ДОНА
Автор: reffina Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2607 Коментари: 4 Гласове:
1



     - Кучка да съм родила, нея да не бях раждала, че ми душицата отрови, животеца ми почерни, откак е от мене излязла бял ден не видях......

Божееее, Божичко, защо ме ялова не направи, като Мара Шейтанката, да ми е мирна главицата, да ми е рахат съня...

Така нареждаше стрина Донка докато чистеше цветята в градината ,  и като оправяше от време на време забрадката си, която все се килваше  на една страна  от премного вълнение, продължи:

- Свещи ли не ти палех, Господи, или те с камъне замерях, та така ме наказа, с такова чедо, да ме е срам главата си навън да покажа, да ме одумват комшийте, зер, техните резили са по- малки.

На кого се метна тази изедница, не съм такава жена аз, на мравката път сторвам, от Бога страх имам.

 Цял живот на свекър и свекърва слугувам, и дума се не е чуло за мене.

Мъжът ми три години в казарма чаках, хатъра му пазех, глава навън не съм показвала, да не ми се носи името, ако че млада бях, и хубава.

А тя, от три години булка, байрака си развяла с този хубостник – бригадира, чумата да го смете, в земичката да иде.

 Не за добро е дошъл този пес в селото, да разваля чуждите семейства, да ми почерня живота. И на смъртта си я не искам, тази никаквица, дето за мен не помисли, дето ще ме умори.

   И все така, без да губи темпото, стрина Дона редеше благословии, чистеше цветята и с едната ръка си оправяше забрадката.

От вчера шушукаха за дъщеря и Гинка и за бригадира, че нещо... любов въртели.

Супругът на Гинка – Стоян, беше хрисим човек ,обичаше сливовата и не даваше ухо на селските клюки, по му беше по сърце да седне в кръчмата на чашка и да бистри политика.

 По – иначе стоеше въпроса със стрина Дона, честолюбивото и майчино сърце беше засегнато от поредната забежка на дъщеря и.

Като се повъртя още малко в градината, пооскуба още бурен все така бълвайки огън и жупел, стрина Дона влезе в собата , смени си сукмана с друг, по-нов  и тръгна към чаршията да вземе туй-онуй за в къщи.

На центъра на селото, пред сградата на Кооперацията, се бяха събрали жени и разнищваха новините в селският живот.

Там беше и Васила , свекърва на Гинка , която като видя святята си да се задава започна да говори на по-висок глас:

- Така е, сестрици, така е.

 Отгледаш го от мръвка месо, трепериш над него, та да ти доведе в къщата някоя никаквица, да ти се къса сърцето, като му гледаш срама....

Ама сама съм си виновна - навремето аз му виках “ Вземи я, Стоянчо, вземи я , майка, че е хубава мами, да ни краси къщата.

А тя, да ни тури такава украса, че цял живот да не можем главите си да вдигнем, за срам станахме в околията....

Чу я Донка, трепна майчиното и сърце, заболя я.

И като зае стратегическа позиция до пилоните с българското и съветското знаме, извиси глас към сватята си:

- Ти ли , мари ,никаквице, ти ли се намери да слагаш кусури на чедото ми.

Ти ли, дето още ти се носи славата на първа разтури-къща в селото.

 Забрави ли си кашмерите и резилите, та си тръгнала да ми очерняш детето.

Мъжа ти от добро ли си отиде, дето и водица му не даваше.

Ти ли, дето Дявола те е направил, та си куца с единият крак , като него, да окуцееш дано и с двата, змии да плъпнат в двора ти , очите дано ти изпият.

Детето ми поболяхте, милата ми дъщеричка разсипахте.

Синът ти, всеки ден пиян – залян, търкаля се в пряхоляка , гащите му се смъкнали и срамотите му навън се показали, да го плюят дечурлигата и да го бръмкат мухите....

Ти ли, мари дяволице.....ти ли ще ми детето очерняш....

   И като свърна по улицата към дома на дъщеря си , стрина Дона без да губи ритъм се провикна към прозореца на дъщеря си:

 - Гинкеее, Гинке-мама, излизай мама, излизай от тези зандани.

 Излизай , чедо , в къщи да си те водя, не съм те гледала за тези душмани, жива да те ядат.

Яд ги е на хубостта ти, чедо, яд ги е на катмата ти...

Излизай Гинче, излизай дъще, че сърцето ме свива и ми чернее на очите....

Ти си ми радостта, чедо, друга радост си нямам...

Тръгвай , мама, да си ходим...в твоята си къща да се върнеш,

а тази къща огън да я гори, кукувици гнезда да свиват вътре....

Айде, Гинке, айде мамина щерка......



Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. candysays - !!!
03.10.2008 15:59
Какъв обрат само... :)

Поздравления, чудесни разкази!
цитирай
2. enjoy6 - Поздравления за хубавия разказ!
09.10.2008 16:05
Много ми харесва стила ти на писане, слагам те в избрани в моя блог:))))
цитирай
3. enjoy6 - Поздравления за хубавия разказ!
09.10.2008 16:05
Много ми харесва стила ти на писане, слагам те в избрани в моя блог:))))
цитирай
4. viki11 - Много реално пресъздадена картина ...
09.10.2008 19:57
Много реално пресъздадена картина на живота на село и старите навици и обичаи.
Полезно четиво за поколенията.
Както Ванга е казала, от народните песни да знаем, как са живяли предците ни и да ги последваме.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: reffina
Категория: Изкуство
Прочетен: 643552
Постинги: 42
Коментари: 1287
Гласове: 6936
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930