Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.11.2009 17:35 - Легенда за Дъбниците*
Автор: reffina Категория: Изкуство   
Прочетен: 27730 Коментари: 55 Гласове:
23

Последна промяна: 15.11.2009 18:11


     Викат, че майчина клетва най - тегне, най - хваща... Така разправят хората от моя край, от Плевенско.  Видите ли ей тая поляна, прегорялата, тъй я помня откак се знам, и преди мен тъй е била - и трева не никне на нея.  Тук , на тая поляна е майка клела , синовете си е клела.   Било е преди много години.    Много вода е изтекла от тогаз по Ручина бара, и тези къщи дето сега ги виждате не са били къщи а колиби, всяка заградена с трънена ограда и с по много деца в нея. Тогаз се е заселвало селото. Идвали хората и си правели къщя : от баира, надолу - по барата.  Тя, барата не е имала такова корито - циментено, дето е сега - тогаз си течала свободно и хората използвали калната почва около и да правят тухли, кирпичени тухли. Вдигали ги на пирамида, на която викали коптор и след туй палели огън във вътрешността на коптора, да се изпекат тухлите. След туй ги продавали и така преживявали,от кирпичени тухли. Трябвало е да палят по стотици коптори, дордето съберат пари за тяхната си къща, и тя кирпичена. И когато това ставало - радост е била голяма, щото едно е да живееш в колиба ,а съвсем друго в къща, с керемиди за покрив. Селцето се разраствало - тукашният чернозем пленявал хората, думало се, че копче да посееш в земята и то щело да никне, толкоз богата била почвата . И хората, подгонени я от немотия, я от любопитсво водени, идвали и се заселвали по този край. Ама да не мислите, че те, хората, само са сеяли и са правели тухли ! Ах, какви празници са имали, какви хора са се виели... Де да можеше Ручина бара да говори, разбрали бихте и вие! Аз го знам, щото съм от тоя край и знам как да слушам барата, та сега ще ви кажа и на вас. Не е било неделя без хоро на мегдана, не е било празник без люлка на поляната. Носели кой каквото има - а нерядко и курбан правели да омилостивят земята, все така плод да дава. На Цветница, кога хвърлели цветя в рекичката, тихо и прошепвали нивга да не пресъхва, че тя им била като кърмилница - от водата и поливали посевите, а от калта и правели кирпичени къщи. В една такава, кирпичена къща, малко зад кривото дърво, живеело семейството на Теньо Бъчваря.  Минавало за заможно това семейство, щото освен от земеделие, Теньо изкарвал по някой грош и от занаятлъка си - бъчви правел, ама то не само да кажеш, че ги правел добре , от неговите бъчви, разпрявят, че сам царят си поръчал, в тях да си глези виното. Потомството му било три момичета и две момчета. Женското , нали викат, че е било чужда челяд - дорде се замомили и Теньо трябвало сватби да вдига. Останали момчетата - те да помагат на баща си, да множат туй дето той е сторил. Били харни момчета, така разправят за тях, дума не повръщали на хората си, все гледали да отменят баща си, все гледали да зарадват майка си. И нали били през една година, стигнали и се на бой, та трудно можело да се различи кой е големият и кой по- малък. Когато в неделята се хванели на хорото, всички други спирали да играят за да ги погледат . Двамата братя като един играели и толкоз бързо стъпвали, че другите не можели да разберат кои нозе чий са, а само въртели глави в почуда - нямало други таквиз игрохорци! Така си жевеели хората в селцето - и посевите си гледали, и кирпичени тухли правели, ала и празниците си тачели. На такъв един празник ( дали пак Цветница не е било) на хорото за пръв път излязла Димана.  Йордановата щерка.    Много хубост е родила този край, и който вика , че туй е само приказка, трябвало е да види Димана та да разбере, че тя, приказката, не е без право.    Гледали я селяните и се питали - Кога порасна това девойче, довчера се на майка си у полите се вреше, а я виж що хубавица е станала!!!    Гледали я с тиха завист другите моми и се питали - Отде ли са платното за дрехите взели , та тъй са се около нея надиплили!!!    С какво мазило си е косите мазала, та като злато и блестели плитките!!! А Димана пристъпила към края на редицата и зачакала своя ред да се люлее на люлката.  ....Имало тогава такъв адет - на по-голям празник ергените да правят борба. Знаело се в селцето кой кого люби, та тези борби минавали на шега повече, колкото да се покаже силата на момъка, дето му идело ред за венчило. Никой не го казал на глас, но знаело се , че днешният пехливанлък за Димана ще бъде. Събрали се людете, сторили кръг около и в средата му излязал на Теньо големият син. Смъкнал си той ризата, разкършил плещи и като стрелнал с поглед Димана зачакал своя противник. От навалицата никой не излизал, боели се момците от момъка - силата му била голяма, и той като се позасмял само понечил да иде при Димана, да и иска китката. Тогава насреща му излязъл не друг, а по-малкият му брат. Погледнал той батко си и онзи решил , че брата му шега си прави с него, та се приближил да го прегърне, но не така е било - видял той блясъка в очите му, и на мига разбрал, че с брат си трябва да се бори. Сплели се телата на двамата братя, търколили се на земята , а хората наоколо не можели да резберат туй шега ли е, наистина ли двамата братя за една мома се борят! Не била тази борба като другите, виждало се, че никой няма да отстъпи - и двамата братя искали Димана! Гледали се с невиждащи очи, не като братя, като врагове се борили, телата им едно в друго се блъскали и страшно станало да ги гледаш! Сетил се тогава някой та извикал баща им, да дойде , да разтърве синовете си. Дотичал Теньо Бъчваря и като видял що става напреде му само един глух вик надал и се хвърлил между им. Двамата братя като видели баща си - отрезнели. Погледнали се, погледнали окървавените си тела и от срам незнаели що да направят, а побегнали - единият към горния край, другият към долният. Тогава до Теньо застанала жена му, и като свалила кърпата от главата си с глух глас проклела двамата си сина - дето са в една утроба раснали и от едно мляко са сукали, а един срещу друг са застанали - на камъне да се превърнат, името им да се забрави. Викат, че Бог слуша майчината клетва. И сега я чул, но мило Му станало за двамата братя, млади били и хубави... След време, в двата края на селото пораснали два дъба - Горният Дъб и Долният. Хората построили къщи около тях и кръстили селцата си на дъбовете - Горни и Долни Дъбник...      ....Тази история ми разказа Ручина бара, кога си бях лятото на моето селце - Горни Дъбник! Аз пък ви я разказвам на вас, та да знаете, че някога , по моят край, двама братя един срещу друг са застанали и майка им клетва ги е клела...на туй, изгорелото место...на него е клела....

* -
Написаното от мен в никакъв случай не претендира да е историческа действителност, то е по-скоро плод на въображението ми, та затуй думата "легенда" може и да не е много на своето място, за което ...не се сърдете :)  



Гласувай:
23



Следващ постинг
Предишен постинг

1. cefulesteven - Винаги са ми били много интересни ...
15.11.2009 17:39
Винаги са ми били много интересни легендите за имена на местности. Те са често по няколко и нямат общо една с друга, а това още повече чопли въображението. Фолклорен магически - реализъм, който веднъж, ако те впечатли, цялата природа започва да ти се струва обхваната от магията.

Чудесно е, че си превърнала една такава в разказ.
цитирай
2. reffina - cefulesteven
15.11.2009 17:43
Здрасти, друже!
Ами...виж сега :), за да съм честна, точно тая легенда не съм я чула, малко си я поизмислих де, ама си измих ръцете с Ручина бара, уж тя ми я е разказала :)
Много легенди има за имената на Дъбниците, та може пък и такваз , като моята да е имало, нали?!
Поздрави!
цитирай
3. bizcocho - Все още стоя настръхнала и нови т...
15.11.2009 17:50
Все още стоя настръхнала и нови тръпки прииждат... Майчина клетва... страшно си е...
А ти си Магнетична Сладкодумница! :)))
цитирай
4. cefulesteven - Здрасти, друже! Ами. . . виж сега ...
15.11.2009 17:50
reffina написа:
Здрасти, друже!
Ами...виж сега :), за да съм честна, точно тая легенда не съм я чула, малко си я поизмислих де, ама си измих ръцете с Ручина бара, уж тя ми я е разказала :)
Много легенди има за имената на Дъбниците, та може пък и такваз , като моята да е имало, нали?!
Поздрави!


Това беше страхотно:)))
Хванах се. Наистина...

Рядко ме плъзват точно със сюжет, но успя.

Браво!!!
цитирай
5. reffina - bizcocho
15.11.2009 18:03
Ами аз наскоро слушах една народна песен, дето една майка проклела синовете си и те станали на камъни и направо ме полазиха тръпки!
После, като си помислих - двама сина , два дъба - името на моето селце и ...те така, измислих си приказка, измих си ръцете с барата и ...радвам се, че ти харесва:)
цитирай
6. reffina - cefulesteven
15.11.2009 18:05
:):):)
Аз съм шменди - капели :)
П.П . Какво всъщност означава " шменди - капели"!
Чувала съм го това, когато някой изхитрее нещо, или...незнам, наистина!
цитирай
7. cefulesteven - :):):) Аз съм шменди - капели :...
15.11.2009 18:16
reffina написа:
:):):)
Аз съм шменди - капели :)
П.П . Какво всъщност означава " шменди - капели"!
Чувала съм го това, когато някой изхитрее нещо, или...незнам, наистина!



И аз не знам това "шменди - капели", но утре ще питам един от колегите, цар е на тези разговорни изрази, сигурно ще се сети.

Иначе, просто звучението е много автентично, което е един много, много голям +

:)

цитирай
8. mamas - Невероятно хубаво разказваш
15.11.2009 18:59
Поздравления!
цитирай
9. reffina - Благодаря ти, mamas - от теб казано, ...
15.11.2009 19:03
Благодаря ти, mamas - от теб казано, ме радва още повече :)
Радвам се, че намина през блога ми, ще се радвам и да се видим в петък :)
Хубава да е вечерта ти!
цитирай
10. dobsun - Легенда или не,
15.11.2009 19:37
от твоите уста звучи автентично. Поздрави и много творческо вдъхновение :))
цитирай
11. reffina - Благодаря ти, dobsun! Радвам се, ...
15.11.2009 19:42
Благодаря ти , dobsun!
Радвам се, когато минаваш от тук!
цитирай
12. basst - Майчина клетва стига. . . . Поздр...
15.11.2009 20:21
Майчина клетва стига....
Поздрави!
цитирай
13. reffina - basst
15.11.2009 20:28
И аз така съм чувала!
Бррррр....
цитирай
14. kalin8 - Хубава легенда...
15.11.2009 20:51
Хареса ми!
Б.
цитирай
15. reffina - kalin8
15.11.2009 20:59
Хубава вечер пожелавам!
Радваме се, че се отби!
цитирай
16. tantri - Много
15.11.2009 22:05
Много умело си пресъздала разказа на Ручина бара!
Поздрави,Ренка!
Звучи съвсем автентично в духа на легендите...а за въображението-притежаваш го!
цитирай
17. sowhat - страхотна си рефина, сладкодумно, ...
15.11.2009 23:19
страхотна си рефина, сладкодумно , удоволствие за душата и сетивата ми - винаги
цитирай
18. reffina - tantri
16.11.2009 00:35
Въображението ми викаш, имала съм го...
Дал Господ, ама май само това дал :)
Но туй е друга една тема.
Ще те заведа аз някой път на селцето си, и като идем до Ручина бара...може пък и на теб нещо да разкаже, знае ли се :)
Радвам се, че се отби и ...много време стана вече!
Срамота, Еви !
цитирай
19. reffina - sowhat
16.11.2009 00:38
Аха, "Димящата" дама още се кокори, още не спи :)
Радвам се , че намина при мен!
Благодаря ти за думите!
Свежичка си една, такава...си една :)

цитирай
20. veninski - После ще чета, че отивам на работа. . ...
16.11.2009 06:35
После ще чета, че отивам на работа...
цитирай
21. reffina - veninski
16.11.2009 10:35
Ах, тая работа....
Поздрави от мен!
цитирай
22. lubara - Поздрави, reffina !
16.11.2009 12:56
Въображението ти няма граници! Поздравявам те за тази история. Която какво значение колко е вярна, важното е, че звучи истинска и завладяваща !
цитирай
23. reffina - lubara
16.11.2009 13:08
Благодаря ти, Любар!
В петък пак ще ти благодаря, за "Бързотечно"...отново :)
Може ли да дойда с неоцветена коса, щото сега съм болнава и не мога да я оцветя ?
:) :) :)
цитирай
24. lubara - Поздрави !
16.11.2009 13:19
Можеш да дойдеш и с обръсната глава, ако щеш !
Туй " Бързотечно " ! ... А бе, и аз си го харесвам!
цитирай
25. frina - :)
16.11.2009 13:25
Ха, а Димана не се е ли е превърнала в круша - що забравяте Крушовица по средата - тц, тц:)))
цитирай
26. reffina - frina
16.11.2009 13:26
Ще я нагласим и нея, ама...хе, по-натам :)
Много ми хареса това, много свежо!
цитирай
27. iliada - Е дойде и моя ред да коментирам!
16.11.2009 13:30
Коментара ми няма да те изненада ,защото няма да кажа нищо ново -ти просто умееш да ни разказваш сладкодумно всякакви истории и аз всеки път ще чета прехласната!
Но тази легенда за двата брата и майчината клетва ,като ,че ли съм склонна да приема на 100%:)))
Очаквам с нетърпение ,новите ти разкази:)
цитирай
28. анонимен - Хубава и поучителна легенда!
16.11.2009 14:50
За протокола само: майка ми е родом от Долни Дъбник. Там мина голяма част от детството ми (всяка лятна ваканция, а и някоя и друга зимна), имахме лозе, зеленчукова градина, парцел край Вит и т.н.
Райско кътче. После "откриха" нефта - пет кофи и половина, не повече, - но цял завод вдигнаха край Плевен. Нефтът се оказа малко и много труден за добиване. Само дето ни взеха лозето, за да сложат там сонда.
Имаше и 20-метров кладенец с леденостудена вода. От целия кър (проган се казва там) идваха хора за вода и нашите много се гордееха :)))
Сега и кладенецът е заринат.
Отдето мине комунизЪмът, трева не никне...
цитирай
29. goby3 - Съжалявам!
16.11.2009 15:08
Не ми харесва легендата!!!Явно има някаква поука,но от ужасът,който ме потресе от идеята майка да кълне децата си....не можах да видя поуката!Може целият свят да те кълне-майка ти трябва да е на твоя страна-това и е работата!
Ако двама сина застанат един срещу друг,майката може само да страда и да лее кървави сълзи,но не и да ги кълне!
така мисля аз...себе си бих проклела,но не и децата си
цитирай
30. zulu - Хей, Рени....
16.11.2009 15:29
Зачетох се днес при теб! :))))
Благодаря, че споделяш тези хубави истории/легенди/приказки/спомени....
Много прегръдки и поздрави!:)))
цитирай
31. neslanchice - И аз за протокола :))) Моят татко е от ...
16.11.2009 15:30
И аз за протокола :))) Моят татко е от Горни Дъбник. Много обичам да ходя там, а къщата ни е до барата. И много ми е разказвала тя, и жабешките концерти са ми любими :-) Но тази легенда не съм чувала ;) А ти разказваш невероятно увлекателно! Поздрави :)))
цитирай
32. reffina - iliada
16.11.2009 15:54
Радвам се , че намина :)
Поздрави от Ручина бара !
цитирай
33. reffina - parasol
16.11.2009 15:56
Еха, много се радвам , дето сме земляци!
Поздрави от мен!
цитирай
34. reffina - goby3
16.11.2009 15:58
И аз съжалявам , дето те е потресло, и с мен така се случи , когато за първи прът прочетох мотива за майчината клетва!
Ужасно, нали!
А аз го чух на песен, народна песен и досега ми е в ушите!
Ама си викам - е, може да е само измишльотина, и така...гледам от към другата страна!
Хубава вечер!
цитирай
35. reffina - . neslanchice
16.11.2009 16:00
Верно ли бе?!!!
Ох, само не ми казвай че си и от Маньова махала - ами че ние сме съседи бе!
Радвам се, че намина!
Благодаря ти за думите, уж си неслънчице а пък знаеш да стоплиш!
Хм, от дъбнишката кръв е, знам си аз!
цитирай
36. анонимен - Slu4aino nadniknah tuk i ostanah ...
16.11.2009 16:16
Slu4aino nadniknah tuk i ostanah o4arovan ot napisanoto. Pozdravi za talanta!
цитирай
37. reffina - анонимен
16.11.2009 16:33
Ами щом си очарован, значи скоро ще може да коментираш и като неанонимен :)
цитирай
38. veninski - Ренката - студентката, кога нам...
16.11.2009 16:55
Ренката - студентката, кога намираш време тъй сладкодумно легенди да редиш?
Поздрави от Родопите!

П.П. Сега се сещам, че Георги Гривнев - родопски писател и поет, има сборник разкази - "Майчина клетва"...
цитирай
39. reffina - veninski
16.11.2009 17:18
Къде се губиш!
Ами то аз един, два коментара по-нагоре писах, че съм срещала мотива за майчината клетва, ама нещо не ми стана любим :)
Малко ми е зловещо , аз да ти кажа...
Не мислех , че някога ще го използвам за свой разказ , ама ето, случи се.
Знаеш ли, не съм го чела Гривнев, дали има нещо от него в интернет?
Чакай да видя!
Хубава вечер ти пожелавам!

П.П. Кога ще наминеш към София - редно е да опиташ от прегорялата ракия на баща ми :)
цитирай
40. goran - Два дъба - двама братя!
16.11.2009 18:09
А легенда за "Ручина бара" има ли? - Ако няма напиши я.:-)
цитирай
41. reffina - goran
16.11.2009 18:21
айде сега пък и за Ручина бара :)
Всъщност...ще и дойде реда и на нея, защо не!
Усмивки от мен!
цитирай
42. totoni - Фантазия, истина, легенда. . . К...
16.11.2009 19:55
Фантазия, истина, легенда...Каквото и да е, разказано от теб-все ми "настръхва козинката":)))
Въздействащо, както винаги!
Поздрави!
цитирай
43. reffina - totoni
16.11.2009 19:56
Мила си, както винаги! :)
цитирай
44. goran - Refina:-)) - А така, ха така.;-))
16.11.2009 20:28
Защото чуваш, виждаш, знаеш, можеш и имаш какво да кажеш.;-)

С пожелание за слънчеви и плодотворни дни;-)
цитирай
45. swanlake - Прекрасно пишеш!Едно такова сл...
17.11.2009 01:24
Прекрасно пишеш!Едно такова сладко и топло му става на човек като че ли чете Йовков :)
цитирай
46. reffina - swanlake
18.11.2009 09:31
Йовков ...викаш, ех...къде е Йовков - къде съм аз...но много се надух, така да знаеш, много ми харесва така да ми говорят....:)
Прегръдка от мен!
цитирай
47. swanlake - Mi bravo che si se nadula - zasluzila ...
22.11.2009 03:07
Mi bravo che si se nadula - zasluzila si si go :) Puk Jovkov kakvo - toi e pisal predi tolkova vreme , niama li nikoga nikoi da go dostigne :) Moze puk na teb da ti e pisano! Pozdrav :)
цитирай
48. katan - Поздрави,Ренко!
26.11.2009 15:34
Настръхнах от тези думи за майчината клетва!
Но всичко така си подредила и разказала,че приех легендата, нашепната ти от Ручина бара за истина.
Историята малко ми напомня на историята с двамата братя зографи - Захарий и Димитър Зограф.
Но само малко, защото всичко друго е много различно - твое си!
Винаги успяваш да докоснеш най-тънката струна в душата на човека!
Разказваш майсторски,по твой си уникален начин!
Поздрави, Ренко!
цитирай
49. reffina - Аз само си пиша, Кате, само си пиша. ...
26.11.2009 20:32
Аз само си пиша , Кате, само си пиша.
Тънката струна си ти, затуй те е докоснало.
Радвам се, че намина - домъчняло ми бе за теб! :)
цитирай
50. candysays - Да си кажа и аз,
27.11.2009 14:57
че много ми хареса разказа ти, Ренка! Все така да пишеш.. Я виж колко сериозни читатели имаш вече :)))
цитирай
51. reffina - candysays -
27.11.2009 16:10
Ми много ясно, сериозни , я !
Прегръдка от мен!
цитирай
52. hornet - :)
29.11.2009 05:15
Което си е хубаво-хубаво е!
Целувки от Кнежа
цитирай
53. reffina - hornet - :)
29.11.2009 09:11
Поздрав за един земляк - хубав да е денят ти!
цитирай
54. анонимен - :)
24.04.2010 21:06
пише се шменТи капели и означава.. алъш вериш... нещо от тоя род.. замаскиране на положение :)
цитирай
55. анонимен - За протокола само: майка ми е родом ...
27.10.2011 03:35
parasol написа:
За протокола само: майка ми е родом от Долни Дъбник. Там мина голяма част от детството ми (всяка лятна ваканция, а и някоя и друга зимна), имахме лозе, зеленчукова градина, парцел край Вит и т.н.
Райско кътче. После "откриха" нефта - пет кофи и половина, не повече, - но цял завод вдигнаха край Плевен. Нефтът се оказа малко и много труден за добиване. Само дето ни взеха лозето, за да сложат там сонда.
Имаше и 20-метров кладенец с леденостудена вода. От целия кър (проган се казва там) идваха хора за вода и нашите много се гордееха :)))
Сега и кладенецът е заринат.
Отдето мине комунизЪмът, трева не никне...

СТОП!
Майчина клетва - стига, но пазил те Бог от бащина клетва - страшна е! Изпепелява!
Кога е заринат кладенеца? Защо? През комунизма или през "демокрацията"? Знаете ли въобще накъде се е запътил света? O, sancta simplicitas!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: reffina
Категория: Изкуство
Прочетен: 643420
Постинги: 42
Коментари: 1287
Гласове: 6936
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930