Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.10.2009 11:47 - Бабиният чувал
Автор: reffina Категория: Изкуство   
Прочетен: 10718 Коментари: 24 Гласове:
14

Последна промяна: 24.10.2009 14:29



    Последните слънчеви лъчи се поспряха за малко на прозореца и отминаха на запад. Скоро щеше дасе смрачи, но аз не бързах да стана от диванчето, така уютно ми бе тук, в бабината стая. Наобяд се бях натъпкала порядъчно с  пълнени чушки и сега ми бе едно мързеливо, но и благо... Никой не готви по - хубаво от моята баба - особено чушки! За момент пред очите ми изникна една картина - табелка на портичката на която пише:
              "Тук се готвят най - вкусните чушки на света.
               Моля, не влизайте в двора с кални обувки!"
  Засмях се - баба не обича кални обувки.
Зад вратата се бе свила на кълбо котката Лейди, и като усети , че я гледам,  завъртя кокетно опашка , след това с един грациозен скок се озова в краката ми.  В същият миг вратата се отвори и баба влезе в стаята, погледна смразяващо котката и тя отново скочи на пода.  Познаваше този поглед на баба.    - Бая се отъркаля, а? - обърна се тя към мен.
  Хайде , стани и ела с мен в другата стая!
  - Е, що да ставам, бе бабке - замрънках аз, но като предусетих, че и мен ще погледне, както погледна Лейди, реших, че все пак е по - добре да го сторя. " Другата стая" не е просто другата стая.
В "другата стая" баба държи заключен гардероб, в който се намира моят чеиз, състоящ се от безброй ужасно тежки юргани, нощници с невъзможни по тях дантели, одеала и губери, които няма как да вдигнеш без да те схване дископатията, бродирани покривки за маса, които спокойно можеш да видиш в етнографските музеи и всичко това е обилно поръсено с нафталин от който миришеше всичко наоколо.
По стените на "другата стая" висят, в дървени рамки, моите похвални грамоти от училище - като се почне от първи клас, а точно над старата ракла се мъдри булчинският и портрет с дядо ми. Често, когато имаме гости, баба сваля внимателно грамотите - тези доказателства за моята уникалност, и се перчи с тях, докато горките хора не започнат в един глас да ме хвалят и да примират по мен. Смятах , че днес ще измъкне отново някоя допотопна кувертюра от чеиза и като я разстеле пред очите ми, ще започне да ми дудне да се женя, че вече в години влизам, и време ми е да раждам, и защо тя е събирала това цял живот, и как не ме е срам... Тя обаче бе извадила един натъпкан чувал от бяло платно и сега го държеше в ръцете си:     - Седни, Рени - рече ми тя тихо. Стана ми чоглаво, не исках да сядам. Нещо в гласа на баба ми подсказа, че е по- добре да стана и да се махна от стаята, но очите и ме държаха, сковаваха ме.    - Седни! - повтори тя. Сега си мисля, че още в този миг вече знаех какво има в този чувал, но съзнанието ми не искаше да приеме тази мисъл, отхвърляше я , тя беше невъзможна...    Баба  потвърди моето усещане :    - Това ми е багажа...за оня свят.   Причерня ми.
 Ушите ми заглъхнаха и аз се хванах за ръба на масичката пред мен.
Баба стоеше пред мен и все така държеше страшният чувал. Не помня как скочих от стола, хванах чувала и го задърпах от ръцете и:    - Изхвърли го, бабо, изхвърли го веднага!   Моля те...в барата го изхвърли! Баба ме гледаше слисано и задърпа чувала към себе си.   Ситуацията беше просто невъзможна. Седяхме с баба в средата на омирисаната с нафталин стая и дърпахме ужасният чувал!     - Изхвърли го!     - Няма да го изхвърля!     - Не го ща в къщи!    - Туй си е мойта къща! Чувствах се идиотски - баба умееше да бъде най - упоритият човек , който познавам. Седнах сломена на стола - не исках да участвам в това ,но в един миг разбрах, че на баба също и е тежко, че трябва да я изслушам.    - Слушай ме сега! Нали помниш Мара Гитина?    - Помня я - отвърнах аз механично.    - Е, тя като се спомина и не бе се приготвила...
  Срамота!   Синовете и се щураха като луди, и нали снахите и я отреждаха, та я отредиха един път - нито одеяло и туриха, нито обувки , Боже - Господи!!! 
Добре че бях аз - да им река що е нужно!
Ти като нея ли искаш да ме изпратят, а? Като нея ли?!    - Добре де, бабке - опитах се да се измъкна аз - не може ли на мама да го покажеш?     - Не може! - отвърна баба. - Майка ти е кекава, не я ли помниш, като си отиде дядо ти, с линейка я откараха, та не можа да го изпрати като хората!     Мислех да и река, че мама просто избра по - лекия вариант, но ме досрамя. Наместо това запалих цигара. В друг един момент, постъпката ми щеше да предизвика поток от лоши думи, но сега баба само сбърчи нос и бръкна в чувала.     - Това ми е за ковчега - драперията!  - заяви тя и размаха пред мен някакъв бял плат , нанизан на ластик - него ще го турите накрая.... Това тук - продължи тя - е възглавницата ми, с бродерия ! - тя погали възглавницата и на мен ми прилоша. Имах чувството, че участвам в някакъв нереален филм. Тук, пред очите ми, баба ми редеше своите неща за оня свят, събирани с години и ми даваше наръки как да бъде облечена!!! Измъкваше от проклетия чувал драха след дреха, редеше на леглото чаршаф, възглавница, одеало, чехли, беше си ушила и костюм! В две части!    - Бабо, чуй ме... Баба не ме чуваше, бръкна отново в чувала и извади чиста кърпа, сапун, и ...къна за коса!!! Втрещих се! Трябваше да е с къносана коса!!!    - А това тук - продължаваше тя - е бельото ми.
Ето , виж - това бельо искам да ми сложиш! От сатен е ! - рече тя и ме погледна гордо.   Сестра ти ми го прати за Нова Година!  Ето, на пипни!
 Е това вече беше върха - имах чувството , че там, на оня свят има фейс - контрол, който задължително щеше да провери с какво бельо е баба ми!!! Разсмях се истерично и това като че ли поотпусна напрежението ми.   Баба също се засмя. Навън премина каруца. Тропотът на колелетата и оттекна в полумрачната стая и заглъхна нагоре по уличката. Гледах баба ми, която бе приседнала на леглото, до подредените си дрехи и ги милваше с очи. Незнам дали съм права, но мисля, че баба се радваше на хубавите си дрехи, харесваше и мисълта, че ще си отиде от този свят добре облечена, с къносана коса и ...с бельо от сатен!  Понечих да отида при нея, исках да я прегърна и да я изведа от тая зловеща стая, но баба ме спря:    - Седни, седни!    Ще дойдат много хора , баба, тогава...Аз съм такава жена - много хора ще дойдат.    Едни ще дойдат да ме изпратят, други да гледат...така ще е !    Няма да се излагате! Чу ли, Рени - да не се изложите, баба!
Ясно! Сега баба режисираше собственото си погребение!!!
Исках да си тръгна - но тя ме скова отново с погледа си.    - Чуй ме! Ще се съберете внуците ми - тук гласа и затрепера и аз не издържах, сълзите рукнаха от очите ми.   - Ще се съберете около мен - продължи тя - и искам ...да не плачете много!    Поплачете, колкото трябва, колкото е прилика...но не искам да прекалявате! - допълни тя строго.     - Не искам да прекалявате! Не е хубаво, баба...ще разсърдите Господа, ще сте против волята му!   На майка си ще дадеш хапче, нали ти казах, че е кекава.   Няма да даваш на хората да влизат с обувки в стаята, чу ли ме Рени!   Да не влизат обути!   Когато ме изкарвате, музиката да свири отвън, не в двора!    В тоя двор не искам погребална музика, тук на сватби искам да се свири!     На хубаво да се свири! Баба се умълча.  Можех да се закълна , че в ушите си чуваше тъжната погребална мелодия, с която се погребваха хората от село, а пред очите си виждаше изпипаното в детайли погребение, като хората погребение!  Нямаше ли да свърши това мъчение, си помислих и погледнах към баба с премрежени очи.     - Стига вече, бабо...разбрах, всичко разбрах!    - Дано, сине, дано си разбрала - отвърна баба ми. - На тебе разчитам, ти да ме отпратиш, като хората да ме отпратиш! Това не беше вече честно! Лек гняв ме изпълни - баба има шест внуци, защо точно аз трябва да бъда най - коравата!   - Само дето не ми стана ясно при кой Бог ще отидеш, бабо - реших да я бодна аз - при кой от двамата ще отидеш?   - Ха, хубава работа - баба ме погледна така, все едно съм най - глупавото същество на света - дето ме отведе дядо ти бе, сине! Той ще ме чака на пътя - дето ме отведе, там ще отида!
 
  Усмихнах се! Обичам много моята уникална, моята мъдра баба, дето готви най - вкусните чушки на света. Станах и я прегърнах - тя не се възпротиви, целуна ме по косата и като ме сложи да седна до нея, сред разпръснатите и погребални одежди ми рече:    - Ти не се бой, аз не съм заумирала...рано ми е още, но трябва да знаеш, чедо...      трябва да знаеш, да ти е по - лесно тогаз, да ти е подредено всичко.     А аз не бързам , баба...не бързам! След туй като ме погледна хитро, добави:     - На два пъти сънувам дядо ти, ей тук , в стаята седим и аз му викам:
  " Мъчно ми е за тебе, ама още ми е рано да идвам...на Ренко децата не съм видела,  като ги видя, тогаз ще ме вземеш!
   На Ивко искам на сватбата да играя, хорото да водя - като се ожени Ивко, тогаз ела ме повикай! "
  И той се смее, Рени , смее се дядо ти - нали знаеш, че винаги ме е слушал!   И сега ще ме послуша! Засмях се и аз. 
 Това е моята баба - и умрелите трябва да се съобразяват с нейните планове, че и Бог , даже!
Излязохме от стаята с ужаснният нафталинов мирис. Отидох на разходка до близкият баир, с трите дървета, когато се върнах, баба бе сложила вечерята, хапнах ме и легнахме да позяпаме телевизия. След малко баба заспа. Угасих телевизора и зяпнах в луната, която се бе спряла на прозорчето. Не можех да заспя. Имах чувството, че някой наднича в стаята...   Дали не беше...Тя ? Тогава, аз - трийсет и две годишната бъдеща психоложка, дето името ми се мъдри на дузина грамоти в нафталиновата стая, станах и се мушнах в леглото при баба! Та...Тя, ако е тук, до прозореца - да види,че...я пазя! Та баба има още на толкова сватби да ходи!!!      



Гласувай:
14



Следващ постинг
Предишен постинг

1. iliada - Много познато!
24.10.2009 11:55
Припомни ми нещо с големи подробности.........
Поздравления -докара ми и сълзи!:((
цитирай
2. gothic - Рени!!!
24.10.2009 11:57
:)))))))))))))
цитирай
3. reffina - iliada
24.10.2009 12:00
Аз се чувствах като на друга планета, докато баба редеше пред мен заръките си...след това реших, че трябва да е така, нали смъртта е част от живота, искаме или не искаме!
Като се разговорих след това с другите съседки, разбрах, че всички те имат по един подобен чувал в къщите си!
Погледни го откъм смешната му страна - има такава.
Те режисират, Иле !
цитирай
4. reffina - gothic
24.10.2009 12:01
Здравей, приятелю!
Виж каква хубава есен - хайде на планина!
цитирай
5. iliada - :)
24.10.2009 12:18
Навярно така трябва-започвам да се успокоявам!:)
Хубав ден приятелче-добре пишеш ,даже много!:)
Прегръщам те с обич!:)
цитирай
6. bapha - Избрала е теб
24.10.2009 12:35
Трудно е да го чуеш от обичан човек.
Но в постъпката има и комплимент. Радвай му се. Заслужавай го пак и пак.
Умееш да ме караш да се чуствам приседнал на раклата, под снимката на бабината ти сватба...
цитирай
7. reffina - bapha
24.10.2009 12:51
Трудно е...така е.
Но сега, като поотмина стресът ми (че то, аз направо стресирана си бях), сега много се фукам с моята баба - всико премисля тя, всичко трябва да е като хората :)
Благодаря ти , за милите думи!
цитирай
8. goran - Рефина – явно имаш най-добрата и уникална баба на този свят.:-)
24.10.2009 13:35
И моята баба бе същата – най-добрата и уникалната на този свят. И точно затова боли, много боли ...

И аз преди десет-дванайсет години участвах в почти същата, но все пак по лека сцена – помагах на баба да подредим гардероба и багажите по долапите. Баба ме хвана уж да и помагам с тежките кутии, а в действителност да видя кое къде. А накрая когато вече мислех, че сме свършили с подреждането и се канех да отида да си хапна от „най-вкусният тиквеник” на този свят (бабиният тиквеник) баба ми каза: „Постой още за малко. Ела! ... Ето тук има една кутия – бръкни та я извади. ... В нея съм си сложила одеяло, чаршафи, драперия и възглавничка, с които да ми подредите ковчега един ден като си отида от този свят. Нали видя къде съм ги сложила! Да ги знаеш и ти, че майка ти може да се сащиса!” ... „Бабо, защо, бе бабо!” ...”Така трябва! Аз да си приготвя, а вие да сте подготвени.”

Баба, умря преди три години. Боли, много боли. – Само паметта и живота помагат.
цитирай
9. kalin8 - Благодаря за емоцията!
24.10.2009 13:39
Получвал съм абсолютно съшата заръка...
Велика жена беше баба ми Велика!Бог да я прости!
Благодаря ти , че ми припомни за нея!
Б.
цитирай
10. reffina - goran
24.10.2009 13:52
Всички баби са благи :)
Спомняй си хубавини за нея, така тя ще се радва...
Аз съм убедена, че бабите , като си отидат, и оттам, от отвъдното пак се грижат за нас .
Хубав да е денят ти!
цитирай
11. reffina - . kalin8 -
24.10.2009 13:53
Аз ти благодаря, че се отби!
Усмихнат ден ти желая!
цитирай
12. goran - Рефина, и аз вярвам, че е така:-) Не може да е иначе. Предците ни винаги бдят за нас.
24.10.2009 14:27
Рефина,
Хубав да е и твоят ден:-) и следващите;-) - слънчеви и плодотворни:-)
цитирай
13. basst - Толкова познато. . . Само, че аз бях ...
24.10.2009 15:29
Толкова познато...Само, че аз бях "избрана" да "стъкмя" бабата на съпруга си, когато си отиде...по същия начин.... с прекрасния ленен чаршаф, обточен с дантела, плетена на една кука от нейната ръка....
И до сега се питам -"Защо аз?" Никога не е смятала, че съм достатъчно подходяща за нейния внук...и въпреки това, се спря на мен...с тази толкова значима, за нея, повеля.....:(
цитирай
14. reffina - . basst
24.10.2009 16:37
Тя си знае, тя си знае :)
Хубав ден от мен!
цитирай
15. veninski - Поздрави!
24.10.2009 17:17
Поздрави!
цитирай
16. reffina - veninski
24.10.2009 17:20
Поздрав и от мен, друже!
цитирай
17. evchet0 - Ренко - успя да ме разплачеш - дай ...
24.10.2009 19:40
Ренко - успя да ме разплачеш - дай боже още много години да се радва баба ви - на вас и на правнуци.
Бабите са такива - те си знаят.
цитирай
18. reffina - evchet0
24.10.2009 23:02
Не плачи де, ну туй искам аз , мила :)
Виж колко са мъдри бабите, нали!
Благодаря ти за милите думи!
цитирай
19. bizcocho - Преди време майка ми води с мен по...
26.10.2009 17:16
Преди време майка ми води с мен подобен разговор... Чувствах се ужасно!
цитирай
20. reffina - bizcocho
26.10.2009 17:24
Че си е ужасно, спор няма - така е!
Но...мъдро ми се види, и толкова...човешко е!
Хубава да е вечерта ти!
цитирай
21. henzelski - Хей, сладкодумниче,
28.10.2009 15:34
лек да е денят ти и звездна вечерта...;)
цитирай
22. reffina - baeva
03.11.2009 18:41
нека е повече смехът ти.
Благодаря ти , че намина от тук!
Хубава да е вечерта ти!
цитирай
23. konstant7 - Привет!
03.11.2009 22:44
Достойно за филмиране .......
Много мъдри са нашите баби и са толкова добри-нали?
цитирай
24. reffina - konstant7
04.11.2009 10:35
Мъдри са и още как, и мили са , и как хитруват...
Дето се вика те се връщат от там , накъдето ние сме се запътили - усещат какво мислим, знаят как да ни подскажат по - лекия път към търсените от нас неща...
Хубаво е, много е хубаво да ги има!

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: reffina
Категория: Изкуство
Прочетен: 643724
Постинги: 42
Коментари: 1287
Гласове: 6936
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930